Saphier Regina: Észrevétlen Digitális Tanulás

Saphier Regina: Észrevétlen Digitális Tanulás*

*Ezt a posztot először a LinkedIn immár Magyarországon is elérhető blog felületén tettem közzé 2014. június 12-én.

 DigitálisTanulás

.

Digitálisan Optimista Tanácsaim a Online Tanulás Első Hazai Fecskéinek a MOOC-ok Globális Óceánjának Partjáról.

.
Koltányi Gergely, a Digitális Átállás a Tanulásban közösség főszervezője két LinkedIn posztjában (“Upgrade – Frissítsd a tudásod!” és “Miért most?“) ezeket állítja:

1. a tudást állandóan frissíteni kell, pont mint a szoftvereket,

2. a tanulás eredményét, a szintet, a szoftver frissítések számozásának mintájára kellene kommunikálni,

3. az internet hazai elterjedtsége, illetve a képzések magas költségei végre áttolják a témakört a holtponton, és terjedni kezd itthon is a digitális tanulás.

.

 

Szinte mindenben egyetértek, de…

Az utóbbi két ponttal teljesen egyetértek. Van azonban egy nem elhanyagolható tény a szoftver update témában: Az emberek gyakran utálják. Mikor utálják? Ha foglalkozni kell velük és ha költeni kell rájuk. Azt szeretik, ha egy upgrade észrevétlen és “ingyen” van.

A MOOC-ok, mint a Coursera, szükségtelenné teszik az oktatási intézmények felkeresését, és ingyen vannak. Vagyis két korábbi nyűg gyakorlatilag elpárolgott, se ingázás, se oktatási adósság (ami Amerikában pl. óriási dolog), miközben olyan emberek jutnak minőségi tudáshoz, akiknek máshogy nem lenne hozzáférésük. Egyes cégek a tanulóktól csak a vizsgáért kérnek pénzt (Coursera és edX), mások a személyes (de online) mentorálásért (Udacity).

Ha a célközönséged tanulási folyamatát észrevétlenné és élvezetessé tudod tenni, és ezt az észrevétlen, de mérhető fejlődést képes vagy a social platformokon jól észrevehetően és közérthetően bemutatni, akkor nyert ügyed van.

.

Ezekért kérhetsz pénzt:

1. a személyes mentorálásért és a munkáltatóknak értékes vizsgáért vagy eredmény igazolásért… ezt fizesse a munkáltató, mert neki kell,

2. a cégeknek testre szabott “észrevétlen” tanulási szolgáltatásért (pl. learning games).

Tehát úgy érzem, hogy az “észrevétlen tanulás” (az észrevétlen tudás upgrade) az egyik cél. Ha nem kell a munkatársakat tréningre küldeni, hanem pl. a tanulási nyersanyag a mobil eszközökön át kúszik be az alkalmazottak mindennapjaiba, akkor van tanulás, de nincs fásult hangulat a “tréning napok” miatt.

A másik cél, hogy aki tanul, az megfelelően motiváló visszajelzéseket kapjon, hogy akkor is továbblépjen a tanulással, ha éppen nincs kellő szinten a belső motivációjaAkinek meg van belső motivációja, az tanul, és mellékesnek tekinti a plecsniket… versengeni vagy együttműködni nyilván ő is szeret, ami meg a környezetét motiválhatja. Az okos mobilra optimalizált egyéni és csoportos munkaerő képzés, szerény digitális véleményem szerint egy kiváló cél.

Érdekesség: Andrew Ng, a Coursera társalapítója mesélte, hogy a Coursera saját UX kutatásai azt mutatják, hogy nem elég egy e-mailt küldeni, hogy “ekkor és ekkor” lesz a vizsga, hanem bele kell írni abba az e-mailbe, kb. hogy “kedves XY, eddig ennyi és ennyi órát töltöttél a platformon, ennyi és ennyi videót néztél meg, ezeket a feladatokat teljesítetted, ennyiszer szóltál hozzá a fórumon, eddig már eljutottál, gratulálunk, ügyes vagy, és mellesleg ekkor és ekkor lesz a vizsga… mi lenne, ha bevállalnád…” Az utóbbi kommunikációs módszer szignifikánsan több vizsgához vezetett. (Persze nekem megvan a véleményem a vizsga fogalomkörével kapcsolatban is… lassan ez is kimegy a divatból.)

.

Ezeket a legjobb gyakorlatokat érdemes figyelni a digitális tanulással kapcsolatos fejlesztések során:

1. észrevétlen, kooperatív, adaptív, mobil, folyamatos tudás frissítés,

2. motiváló, tömör, főleg vizuális kommunikációs módszerek (videók, ábrák, online és offline gamification, serious games), és

3. világos tudásszint reprezentáció a social platformokon, szinte mellékesen… felesleges a papír, elég az ellenőrizhető online oklevél vagy más szintjelző.

Igen, a tanulás digitalizálása itthon is bekövetkezik, de jelenleg a téma grassroots állapotban van, és mi vagyunk az első fecskék... és kora nyár van a tanulás digitális átállása terén.

 

.

További digitális tanulással, MOOC-okkal, és Courserával kapcsolatos cikkeimet itt olvashatod, angolul és magyarul: My Coursera Blog 

.

Futurist. MOOC Blogger. Coursera evangelist(a). Online Essayist & Storyteller. Virtual Human. MIT EyeWire Neuron Hunter.

.

Tell me what you think!

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: